Chcesz rozpocząć nowe przedsięwzięcie, ale nie wiesz, jak zmniejszyć ryzyko niepowodzenia? Wszystko stanie się bardziej klarowne, jeśli zaczniesz od zaprojektowania propozycji wartości produktu. W tym wpisie pokazujemy, jak to zrobić uwzględniając profil klienta Twojej organizacji.
Propozycja wartości (z ang. value proposition - VP) jest określeniem wartości dla klienta, które dostarcza Twoja firma. Dlaczego klient powinien kupić Twój produkt lub usługę? W jaki sposób rozwiązujesz jego problem? Jakie korzyści mu to przyniesie? Dzięki koncepcji budowania propozycji wartości dla klienta możesz już na wczesnych etapach zweryfikować, czy rozwiązanie jest opłacalne. Zamiast koncentrować się produktach i cechach, przyjmujesz perspektywę klientów i tworzysz wartości, które mają dla nich znaczenie. Ma to niebagatelny wpływ na rentowność modelu biznesowego, bo dzięki temu unikasz tworzenia produktów i usług, których nikt nie chce kupować.
Jakie są elementy skutecznej propozycji wartości? Na współczesnym, niezwykle konkurencyjnym rynku, kluczowym czynnikiem decydującym o sukcesie firmy jest to, jak dobrze identyfikuje ona, wyraża i przekazuje potencjalnym klientom unikalną propozycję wartości. Co sprawia, że propozycja wartości stoi na wysokim poziomie? Podstawą jest zrozumienie potrzeb klientów.
Sprawdź teraz, jak stworzyć propozycję wartości, żeby zwiększyć zaangażowanie i lojalność klientów.
Jak sprawić, by Twoje produkty były przekonujące dla odbiorców? Firmy odnoszące największe sukcesy potrafią opracować propozycję wartości, która w jasny sposób przedstawia korzyści płynące z używania ich produktów i wskazuje, w jaki sposób rozwiązują one konkretne problemy. Propozycja wartości powinna zawsze mieć na uwadze klienta docelowego i pokazywać, w jaki sposób Twoja oferta jest zarówno unikalna, jak i lepsza od alternatywnych rozwiązań konkurencji. Podczas pisania propozycji wartości ważne jest również zrozumienie specyficznych potrzeb i problemów danej branży i grupy klientów. Mówienie ich językiem gwarantuje, że propozycja wartości będzie do nich przemawiać. Starając się opracować perswazyjną strategię sprzedaży, należy pamiętać o unikaniu pewnych typowych pułapek. Na przykład, propozycja wartości musi być czymś więcej niż tylko prostym sloganem lub stwierdzeniem o konkurencyjności marki. Nie powinna być również zbyt skomplikowana, bo może to wpłynąć negatywnie na zrozumienie jej przez odbiorcę. Co najważniejsze, nie może po prostu kopiować podejścia konkurenta, musi zapewniać coś realnego, czym Ty jako przedsiębiorca możesz się wyróżnić.
Propozycja wartości powinna przede wszystkim wyjaśniać, w jaki sposób dany produkt rozwiązuje problemy potencjalnych klientów. Pomaga to w ustaleniu znaczenia produktu. Następnie należy podkreślić konkretne korzyści, jakie daje produkt. Na koniec należy wyjaśnić, dlaczego Twój produkt jest lepszy od konkurencji, czego klient powinien kupić go od Ciebie a nie od Twojego biznesowego konkurenta.
Jedna z propozycji struktury VP przedstawia się następująco:
Warto przytoczyć tutaj przykład świetnie skonstruowanej Value Proposition, która została poparta analizą swojego odbiorcy docelowego:
Firmy Uber prawdopodobnie nie trzeba nikomu przedstawiać, ale dla zachowania klarowności powiemy, że są oni przedsiębiorstwem, które miało pomysł na biznes związany z zamawianiem taksówek poprzez aplikację w telefonie. Oparli go o idee wygody, swobody przemieszczania się i opłacalności dla użytkownika względem standardowych przewoźników. Obecnie podobne usługi są już powszechne i swoją propozycję wartości
związaną z prostotą zamawiania firma musiała przekonstruować, na coś lepiej odpowiadającego bolączkom dzisiejszego klienta.
Ich unikalną propozycją wartości stało się hasło “Dbamy o Twoje bezpieczeństwo, gdziekolwiek jesteś” [źródło].
Uber fachowo komunikuje tu, że ich najważniejszym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom ich usług, co wsparte jest dodatkowo przekazem zawartym w “Kodeksie społeczności” oraz wyszczególnieniem innych funkcji związanych z bezpieczeństwem zapewnianym użytkownikowi. Mają one na celu uprzedzić wątpliwości i zbudować zaufanie do kierowców tej korporacji. Zmiana swojej Value Proposition wynikała nie tylko z faktu upowszechnienia się podobnych usług, ale również z racji niebezpiecznych incydentów (czy wręcz procederów), które przytrafiały się pasażerkom taksówek.
Tym samym firma dąży do zniwelowania podstawowego “punkt bólu”, który zdiagnozowała podczas przeprowadzania analizy swoich obecnych, jak i potencjalnych odbiorców.
Kontynuując, Value Proposition, aby być skuteczna i finalnie odnieść upragniony przez firmę sukces, musi spełniać kilka kryteriów:
Tworzenie deklaracji propozycji wartości można oprzeć na podstawie kanwy propozycji wartości — narzędzia, które pomaga przeprowadzić burzę mózgów i znaleźć powiązania między tym, czego chcą potencjalni klienci, a tym, co nowy produkt ma do zaoferowania.
Czy potrafisz chronić własność intelektualną? Sprawdź: Własność intelektualna — dlaczego trzeba ją chronić i jak to zrobić?
Już na sam koniec warto wspomnieć o uzupełnieniu Twojej propozycji wartości. Świetną podstawą tutaj będzie zastosowanie metodologii MVP i Design Thinking, które odpowiadają za zaprojektowanie i stworzenie produktu mającego maksymalną wartość dla klienta, przy minimalnym jego skomplikowaniu. Więcej na ten temat piszemy TUTAJ (hiperłącze do artykułu).
Warto pamiętać, że skuteczne wprowadzenie produktu na rynek wymaga czasu i wysiłku, ale dzięki właściwemu podejściu i odpowiednim narzędziom można osiągnąć sukces i zyskać uznanie swojego klienta docelowego.
Masz pomysł na nowy produkt i chcesz go zrealizować? Od projektowania urządzeń, poprzez tworzenie prototypów, aż po rozwój produktów i wdrażanie nowych technologii — pomożemy Ci na każdym etapie wprowadzania nowatorskich rozwiązań. Skorzystaj z naszej bezpłatnej konsultacji, żeby poznać szacunkowe koszty projektu, produkcji i wdrożenia.
Trendy | 19.10.2024
Współczesny świat stawia coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój i ekologię, co znajduje odzwierciedlenie w...
Projektowanie innowacji | 18.04.2024
Świat zmienia się bardzo szybko. Dynamiczny rozwój technologii sprawia, że czas życia produktu skraca się....
Projektowanie innowacji | 16.07.2024
W erze cyfrowej, gdzie technologia przenika niemal każdy aspekt naszego życia, digitalizacja produktów staje się...
Projektowanie innowacji | 03.07.2024
W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie technologicznym, proces tworzenia nowych produktów wymaga nie tylko innowacyjnych...